donderdag 24 maart 2011

Film over Fanny Blankers-Koen

De mist in de communicatie van het Filmfonds is langzaam opgetrokken. IDTV gaat een film in ontwikkeling nemen over Fanny Blankers-Koen naar een scenario van Heleen Suèr*. We kijken vanuit het perspectief van Fanny naar Foekje die een spaak dreigde te steken in het wiel van Fanny. Foekje als spelbederver, in de bijrol. Het Filmfonds heeft de voorkeur uitgesproken voor dit scenario.

Pieter Verhoeff is teleurgesteld. Hij had graag zijn film over Foekje gemaakt. Hij heeft er ook veel energie in gestoken. Maar tevergeefs. Het scenario voor deze film van Bert Stroo is in de koelkast gegaan.

Dana Nechushtan is de beoogd regisseur van de film getiteld The flying Housewife, de geuzennaam van Fanny. Het scenario is overigens fictie.

Hoe sta ik hierin?
IDTV heeft me 2 jaar geleden al gebeld. Hun film zou niet gebaseerd zijn op mijn boek. Overigens maakt dat voor de rechten niet zoveel uit, want ik heb geen rechten op het verhaal van Foekjes leven. Dat is alleen zo als IDTV mijn interpretatie volgt over wat er met Foekje loos was. Dan ligt het juridisch anders.

* Heleen Suèr raakte vooral bekend doordat ze het aan de stok kreeg met Tommy Wieringa die vond dat ze zijn Joe Speeboot banaliseerde. Tommy Wieringa staat toevallig genoeg ook aan de basis van Foekje. Hij was de eerste die voor Vrij Nederland een onderzoek deed naar Dillema in 1997.