maandag 11 april 2011

Nationaal Historisch Museum

De website www.innl.nl van het Nationaal Historisch Museum (NHM) heeft de Best of the Web-award gewonnen in de Verenigde Staten. Het is een prijs voor Musea en internet. Het Nationaal Museum is een virtueel museum, zoals je weet. Het nieuwe kabinet heeft de stekker uit de nieuwbouw getrokken. Er was al veel gedoe rond het museum. De directie liet zich weinig gelegen liggen aan de Canon van Nederland, die als basis voor het museum was bedoeld. De canon is wel op de site te vinden.

Het NHM onderscheidt een aantal werelden zoals ik en wij, land en water, arm en rijk. oorlog en vrede, lichaam en geest. Bij lichaam en geest vinden we bijvoorbeeld een artikel over de viering van Valentijnsdag. Wat betekent nou zo'n woord als 'werelden'? Ik snap het oprecht niet. En hoe uitputtend is dat lijstje van werelden eigenlijk? Waar is man en vrouw, arts en auto? Het komt op mij voorlopig over als een samengeraapt geheel onder een vage noemer gebracht. Maar het is een mooie site dat wel. Kijk op www.innl.nl

Ik heb uiteraard sport(geschiedenis) gezocht en die is goed verstopt. Dat is prima, want het is maar een bijzaak. Dan vind je allerlei ingangen die bijna weer een soort van canon vormen. En inhoudelijk wordt er weer heel wat afgeleuterd. Zijn daar historici bij betrokken? Of is dit een deel van de site dat door belangstellenden gevuld mag worden? En wat is daar dan de toegevoegde waarde van? Mag ik daar vertellen dat Cruijff de eerste Surinaamse voetballer was in Nederland?