vrijdag 1 april 2011

Film over Fanny. En Foekje dan?


Mijn bericht over de film over Fanny Blankers is vandaag veelvuldig opgepikt in de pers. Het AD meldde het als eerste.

Toen Foekje nog niet zo lang overleden was, was er sprake van diverse eerbetonen: een straatnaam in Burum, een naam van een sportstadion, een gedenksteen in het Olympisch Stadion, een standbeeld in Burum en ten slotte een film over haar leven. Er is weinig van overgebleven. Ze krijgt over twee jaar een straatnaam in Amsterdam. Of all places, want in Amsterdam woonden Fanny en haar vrienden, ook wel de Amsterdamse kliek genoemd in de jaren 50.

Er is geen straat te vergeven in Burum, geen geld voor een standbeeld in Burum en wat er met de gedenksteen is gebeurd is mij een raadsel. En nu dus ook al geen film over haar leven. Slechts een bijrol in de film over haar rivale Fanny Blankers.

Een goede documentaire over Foekjes leven heeft ze volgens mij wel verdiend. Misschien komt die er ooit nog. Ik hoop het. Ik zou daar sowieso de voorkeur aan hebben gegeven boven een fictieve speelfilm.

Een voorproefje op de film over Fanny. We zien haar in kleur in Londen 1948: