vrijdag 18 november 2011

Ontburgeren

Mo heeft een uitkering en wil zijn zoontje naar de crèche laten gaan? Wie betaalt daarvoor?

Een vraag uit de inburgeringscursus. De schrijver Rodaan Al Galidi zakte voor zijn examen. Zou ik ervoor slagen? Bovenstaande vraag zou ik niet kunnen beantwoorden.

Mo is getrouwd met Amal en woont in een huurhuis van een woningbouwvereniging. De vraag:

Als de kosten hoger zijn dan de uitkering, wat zal er dan gebeuren?

Goed die weet ik wel: huursubsidie. Maar komt dat voor dat de huur hoger is dan de uitkering? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Hoe dan ook: als de inburgeringstest uit dit soort vragen bestaat, zal de migrant er zeker voor slagen. Nou ja, als je alle vooroordelen over migranten in ogenschouw neemt. Namelijk dat ze de taal niet spreken maar de weg naar subsidies altijd wel weten te vinden.

Rodaan Als Galidi verdient zijn eigen brood. Dus waarom zou hij het antwoord op dergelijke vragen moeten weten. Het lijkt mij dat de test op zichzelf al een compleet vooroordeel is: de migrant werkt niet, fokt maar raak en vreet uit de staatsruif. Dan pas slaag je voor je inburgering.