zaterdag 21 juli 2012

Ad van Liempt en het betere jatwerk

En weer mogen we in NRC genieten van de prestaties van de veel bewonderde Ad van Liempt, de man achter Andere Tijden Sport (ATS). Ik heb meegewerkt aan een documentaire over Foekje Dillema van ATS en Van Liempt leren kennen als een meedogenloze omroepbaas.

Ik was als onderzoeksmedewerker en biograaf verbonden aan de documentaire. Ze hebben mij expliciet gevraagd, omdat ik al heel ver was in het onderzoek naar de vraag waarom Dillema was geschorst. De zaak was voor mij rond. Nadat ik ze mijn gegevens had verstrekt, hielden ze zich aan geen enkele afspraak die ze expliciet met mij als onderzoeker hadden gemaakt. We zouden samen optrekken en niets voor elkaar verborgen houden. Ze verbraken direct de afspraak toen ze mijn gegevens in handen hadden.

Mijn visie op de schorsing van Foekje Dillema was dat er een Y-chromosoom in het spel was. Toen ik het eenmaal had overgebracht aan ATS, gingen ze niet gehinderd door hun moreel besef hun eigen weg. Met een zak vol oude kleren trok Van Liempt naar een forensisch instituut voor DNA-onderzoek. In sporttermen werd ik aan de zijlijn gezet. Hartelijk dank Max, dikke doei! Diefstal van kennis. Ze hadden een primeur en dan mag je alle afspraken in omroepland aan je laars lappen. Zo werkt 'Hilversum'.

Van Liempt kreeg echter last van zijn geweten. Hij wilde met me praten. Hij had iets bedacht: ik mocht de documentaire en de uitslag van het DNA-onderzoek twee weken van tevoren zien onder de voorwaarde dat ik er niks over mocht schrijven in die tijd. Was dat niet aardig van hem? Ik vond dat onzin, maar het spijt me tot op de dag van vandaag dat ik niet ben ingegaan op zijn voorstel en hun hele primeur om zeep heb geholpen. Ten slotte trokken de sukkels van Andere Tijden Sport ook nog de verkeerde conclusie over Foekje Dillema.

Het was het betere jatwerk van Van Liempt, zoals hij ook al eens een en ander heeft gestolen van Barend en Van Dorp. Holman noemt het hogeschooljatwerk.

Misschien moeten we een klachtenlijn Ad van Liempt openen?!