donderdag 20 september 2012

Dorpse ziekten

Ik kende de Katwijkse ziekte al wel die ook een familie in Scheveningen aangaat, maar van de Volendamse ziekte had ik nog niet gehoord. Die bestaat dus ook. Dat zag ik vandaag op het web: het AMC kan testen of aanstaande ouders kans hebben op een kind met de Volendamse ziekte. Zingen is een Volendamse ziekte, maar er is ook een aandoening in de kleine hersens bij bepaalde families in Volendam.

Ook de Katwijkse ziekte is een ernstige hersenziekte, mensen die rond hun 45ste een dodelijke hersenbloeding krijgen of dement worden.  Een genetisch defect dat er één keer is ingeslopen insluipt en er nooit meer uitgaat. In de omgeving van Katwijk heeft men het ook wel over de Katwijkse ziekte als ze het hebben over het enorme drankgebruik in Katwijk.

Ik was benieuwd of er ook een Urker ziekte was. Bingo! Die bestaat ook, zie ik op wikipedia. Dat is een botziekte. Het bot groeit maar door. Je wordt er doof van en nog meer.

De drie families in Katwijk en Scheveningen hebben mogelijk één gemeenschappelijke voorvader met een gendefect. Ze praten er liever niet over in Katwijk. Mensen zijn net als iedereen als de dood voor de dood. Er zijn ongeveer 400 mensen die drager zijn van het gen. De kans op een kind met de Katwijkse ziekte is 50%.