donderdag 24 april 2014

Tante Pie is dood

Hullie van Onze Taal zoeken taalspelletjes die je in de auto speelde op weg naar je vakantieadres (toen nog vacantieadres). Hoewel niet echt een taalspelletje, dacht ik aan Tante Pie is dood. En zoekend op het web kwam ik erachter dat er twee verschillende versies bestaan van het liedje Tante Pie. Daar ga ik dan maar op promoveren.

De andere versie:
Tante Pie is dood. Waar is ze aan gestorven? Tante Pie is dood. Waar is ze aan gegaan? En dan verzon je een fysieke handicap, zoals het zwerende vingertje. Die handicap moest je dan uitvoeren. Deze versie kom je tegen op het web. Zie ook Youtube als je het liedje niet kent.

Onze versie:
Tante Pie is dood
Ze is al in de hemel
Tante Pie is dood
Ze is al in de hel
En dan verbaasd sprekend: Is Tante Pie dood? Waar is ze aan gestorven?

Ik vermoed dat dit de Zuid-Nederlandse versie is. De Katholieke versie. Je komt deze versie ook tegen in Vlaanderen, onder Tante Fien is dood.

Ik heb me nooit afgevraagd hoe Tante Pie tegelijkertijd in de hemel en in de hel kon zijn. Maar waarom ook niet. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.