dinsdag 10 juni 2014

Ben ik mijn broeders hoeder?

Ik raakte in gesprek met een bijbelvaste man die precies wist dat God aan Kaïn vroeg waar zijn broer was. Kaïn en Abel zijn broers. Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder. Kaïn doodde zijn broer, omdat God Abels dieroffer wel aannam, maar het offer van Kaïn, een deel van de oogst van het land, niet. God vraagt na de moord aan Kaïn waar Abel is. Kaïn zegt "Ben ik mijn broeders hoeder?" Behoorlijk brutaal zou je zeggen zo tegen God. Mijn gesprekspartner zei "Dat is toch gek: God is almachtig, weet alles, maar niet waar Abel is." We filosofeerden erop door en kwamen tot de conclusie dat God best wist waar Abel was, maar dat hij Kaïn met zijn vraag de kans bood om alles op te biechten. Dat was het weer voor vandaag.