zaterdag 21 juni 2014

KIALA: slechte communicatie

Kiala is een verzendservice voor postpakketten. Kiala heeft geen klantcontactcentrum, mogelijk om de personeelskosten te drukken. Dat is op zich geen probleem, maar dan moet je wel je communicatie op orde hebben. En dat is niet zo.

Kiala werkt zo: de verzender brengt het pakket naar een Kiala-punt in zijn buurt, het pakket gaat vervolgens naar een Kiala-punt in jouw omgeving, waar je het kunt ophalen. Het is net zo duur als DHL, maar die bezorgen het tenminste thuis.

Kiala heeft de communicatie niet op orde en je kunt niemand bellen. Het wemelt op de site van de lijdende vormen, onduidelijke zinnen en dan laat ik taalfouten nog buiten beschouwing (taal is tenslotte vooral communicatie). En dan is er nog het oubollige taalgebruik zoals: "Gelieve het contactformulier te gebruiken indien u meer informatie wenst."

Bij Kiala kun je je pakket volgen op zijn reis naar jouw kiala-punt. Je kunt (“u kan” staat er) het tracking number (ook nog Engelands) invullen op de website. De eerste vraag is: kies uw webwinkel. Ik sta meteen op het verkeerde been. Ik vul mijn Kiala-punt in, maar dat werkt niet. Na twee dagen begrijp ik dat je ook een pakket van een webwinkel kunt laten versturen. Ik heb echter een particuliere verzender en weet niks van webwinkels. Je kunt je nummer pas onderaan de pagina inkloppen. Logischer is direct bovenaan. Meteen je nummer invullen, dat is wat je wilt en wat de site moet doen. Helaas, dit is web 1995.

Eenmaal via het nummer gezocht staat er: Pakket wordt geretourneerd naar de de verkoper (niet mijn gestotter).  Ze bedoelen natuurlijk dat het pakket is teruggestuurd naar de verzender. Ik vraag me af waarom. Dan kun je het contactformulier gebruiken. Als je daarop klikt kom je gewoon weer in dezelfde tracepagina terug. En dat geldt ook voor de vragen die je kunt stellen op de site. Je gaat van het kastje naar de muur en weer terug naar het kastje. Je draait rond in cirkels. Je krijgt nergens antwoord en je verblijft steeds in de mallemolen van Kiala. Kiala pompt klanten rond in een website die op een achternamiddag in elkaar is geflanst.

Op mijn kialapunt heb ik een telefoonnummer gekregen. Als ik dat nummer bel moet ik mijn klantnummer invoeren. Ik heb helemaal geen klantnummer. Ik heb alleen dat trace number. Dat nummer werkt niet.

Kiala is drie keer niks.Kiala is volstrekt hopeloos.