maandag 15 september 2014

Kafkaësk

Volgens Sharon Dijksma is het afschieten van de wilde zwijnen - de zwemzwijnen -  die juist daarvoor door de brandweer uit het water waren gehaald kafkaësk. Zou Sharon Kafka hebben gelezen? Ik vrees van niet, ze gebruikt het woord als alternatief voor 'bizar'. Ze had beter bizar kunnen zeggen dan kafkaësk. Ik zie niet zoveel relaties met het werk van Kafka.

Ik zou eerder aan het werk van Hermans hebben gedacht, mensen stellen van alles in het werk om iets te bereiken, maar het loopt vooral daardoor op niks uit. De brandweer stelt alles in het werk om een aantal wilde zwijnen uit de vaart te halen. Dan komt de jachtopziener die de varkens direct afschiet. Zondag of geen zondag: pang. Ik denk dat het erger was dat die verdomde zwijnen op zondag gingen zwemmen.

Dan zijn er twee soorten mensen. De mensen die het erg vinden dat wilde zwijnen buiten het toegelaten leefgebied zonder pardon worden afgeknald. En dan de mensen die vinden dat je niet op zondag mag jagen. Ik moet maar eens uitzoeken waarom dat eigenlijk niet mag.