donderdag 9 oktober 2014

Komt een vrouw bij de dokter

Ik zat op de EHBO met het kind, gebroken vinger.  Komt een vrouw binnen: "mijn man ligt op de operatiekamer, waar kan ik informatie halen? Waar moet ik heen?" Er wordt druk gebeld met ongeveer het gehele ziekenhuis. De man is hartpatiĆ«nt. Het lukt maar niet om te achterhalen waar de man is en door wie hij geopereerd wordt. Of de chirurg al klaar is.

Tien minuten later: een wonder. De man komt rustig de EHBO opgelopen op zoek naar zijn vrouw. Hij is boos: waarom neem je je telefoon niet op? Ze zijn beiden hardhorend.

Ondertussen lopen drie zwervers rond die door de ambulance van straat zijn gehaald. Het is pas 18.00 uur! Chaos. Een loopt in zijn onderbroek, de ander - een lul uit Katwijk - in helemaal gescheurde kleren. Zijn linker mannentiet steekt uit zijn gescheurde shirt alsof hij deelneemt aan de Nemeische Spelen voor de vrouwen. Hij weet niet meer hoe hij in het ziekenhuis is gekomen. Hij loopt maar te zeuren waar zijn portemonnee is, alsof de ambulancerijders die gestolen hebben. Ze vergeten mijn kind helemaal. Drie uur later zit hij pas in het gips, met dank aan de Leidse en Katwijkse zwervers!