zondag 22 februari 2015

But is it art?

Bij het verplaatsen van de boekenkasten naar de tegenoverstaande muur, haalde ik dit boek weer eens van de plank en dacht 'Waarom heb ik dit boek ook al weer?' Af en toe denk ik dat ik vroeg dement word: het boek heb ik, omdat ik er zelf in sta. Dus zo slecht kan het niet zijn, nietwaar.

Maar ... Is it art? Ik bedoel er staat 'literatuur' in de titel, maar daar heeft de inhoud eigenlijk niet veel van. Het is volgens mij wel een eigenschap van sportschrijvers om lectuur 'literatuur' te noemen. Dit boek verzamelt journalistieke producten en het gaat wat ver om dat dan weer literatuur te noemen. Ik heb in ieder geval gaan literatuur geschreven.

Als we dit boek moeten plaatsen in de rij van bloemlezingen die begon met 1000 en enige gedichten , dan is er heus nog wel plek voor een boek waarin echt - laten we zeggen - 50 en enige literaire sportverhalen staan. Uit de Nederlandse literatuur met een hoofdletter L. Maar helaas houden sporters meer van literatuur met een kleine l.