dinsdag 10 februari 2015

Stofzuigen bij Blokker

Blokker - De Blokker in de volksmond - heeft het ook moeilijk. Dat is niet zo verwonderlijk, want het kan goedkoper en winkelen bij Blokker is geen feest. Je gaat er alleen maar heen om even snel iets te scoren: een dweil of vuilniszakken. Ja, ik dweil. Gisteren stond ik even te praten met een Katwijkse dame. Onze honden speelden samen en werden flink smerig. "En ik heb net alles gedweild thuis," zei ik ontmoedigd. Ze vroeg toen: "Heb jij gedweild of je wederhelft?" Dat woord had ik lang niet gehoord.

Katwijkers zijn schoonmakers. De hele dag door soppen. Net als vroeger bij Blokker. Je kon er niet komen of er stond wel een meisje de zaak te stofzuigen. Op elk uur van de dag: stofzuigen bij Blokker. Ik heb nooit begrepen waarom. Moest de winkel permanent schoon? Was het reclame voor een stofzuiger? Was het werkverschaffing? Of lijden alle medewerkers aan smetvrees? Dat laatste is niet onlogisch voor een winkel met schoonmaakartikelen, want wie heeft er meer verstand van vuil dan een winkeldochter met smetvrees?