maandag 13 april 2015

Begonnen nesten

Begonnen is natuurlijk een bijvoeglijk naamwoord bij nesten: begonnen nesten als in nieuwe nesten. Als in meisje loos. Een loos - slim - meisje. Hebban, hebben is een bezittelijk werkwoord. De vogela hebben niet begonnen, ze hebben nesten. Dat klinkt logischer.

Olla vogela hebban begonnen nesten. In mijn tuin. Een koppel koolmezen dat niet naar het nest durft als ik in de tuin zit. De merels trekken zich niets van mij aan. Die vliegen af en aan. Hun nesten zitten vol met haar van de hond. Lekker warm.

In de dakgoot voor en achter zitten kauwtjes. Die horen hier want mijn achternaam betekent kauwtje in het Nederlands. De kauwen stelen elkaars nestmateriaal. Van voor naar achter en omgekeerd. Dat levert een hoop strijd op. Op een gegeven moment liggen er zoveel takjes in de tuin dat ik daar vier keer de tuinkachel mee kan aanmaken.