zondag 19 april 2015

Essay voor de Week van het Sportboek

Niet alleen het korte verhaal heeft een eigen boekenweek, ook het sportboek. Er is helaas in deze week geen aandacht voor sport in fictie. En dat terwijl er prachtige romans, novelles en verhalen zijn. Over liefde en bedrog, winnen en verliezen, vriendschap, illusies, ongemak ... eigenlijk alles wat het leven te bieden heeft.

Daarom heb ik een essay geschreven en natuurlijk ook omdat bij een boekenweek een essay hoort. Het essay is een longread van 20 pagina's. Na een inleiding over sport in literatuur en het verzet daartegen in ons land, bespreek ik de mooiste literatuur bij de meest literaire sporten: honkbal, voetbal, hardlopen, cricket, schermen, wielrennen, atletiek, schaken, football, schaatsen, kortom van Armworstelen tot Zwemmen. 
De bespreking gaat enigszins tegen de tijdgeest in: het boekenaanbod wordt steeds groter de vraag kleiner. Nederland ontleest. Dat is voor mij alleen nog maar meer reden om mijn liefde voor literaire fictie met jullie te delen.

De pdf vind je hier: sport in de wereldliteratuur.  (leest het best op 150%). 
Update: Het boekje verschijnt op papier bij Pumbo. Ik hou je op de hoogte.