maandag 3 augustus 2015

Spark

Een leaflet ligt in de brievenbus van Spark. Geschreven in dat typische tekstschrijvers-idioom. Alleen was de fantasie van de schrijver volkomen uitgeput. Wat gaat er mis?

Ten eerste sta je meteen op het verkeerde been: personal trainer aan huis! Ik weet niet hoe het met jouw huis is, maar ik ken niet zoveel mensen die een heuvelige bomentuin hebben in herfstsfeer. Komt die trainer ook als je geen bomen hebt in je penthouse?

Maar dan de tekst:
*Op maat gemaakt
*Aangepast aan uw persoonlijke behoefte
*We zoeken naar een gepaste oplossing
*Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn

Wat gebeurt hier? Er wordt vier keer precies hetzelfde gezegd, maar dan in andere woorden. Waarom is het bedrijf zo gebrand daarop? Misschien omdat niet iedereen zo'n tuin heeft. Of omdat de schrijver niet zoveel anders te melden heeft?

Natuurlijk heeft hij iets anders te melden: WAT traint hij eigenlijk? Het lichaam, de geest? De spieren, het uithoudingsvermogen? De lezer moet het maar raden.
Maar het ergste is nog wel die tussenzin over 'gedreven professionals met passie voor hun vak.' Een groter cliché is ondenkbaar. De leaflet is in het ronde archief verdwenen.