dinsdag 6 oktober 2015

Maar is het sport?

Voor mijn blog over sport in fictie is het vooral belangrijk of een activiteit mooie literatuur heeft opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat ik me niet afvraag of die activiteit wel een sport genoemd mag worden. Is schaken een sport? Boksen? Jagen? Schaken is meer spel dan sport, boksen is meer sport dan spel. Hoe zit het?

Schaken
Veel fysieke activiteit komt bij schaken niet voor. En als schaken een sport is, is hoedje wip dan ook een sport? Nee dat is toch echt een spel. Vaak wordt er om sport te kunnen zijn het woord 'denk' aan toegevoegd als in 'denksport'. Dan zijn dammen en scrabble wat mij betreft ook denksporten. Maar niet al het denken is ook sport. Bij de denksporten geldt er namelijk ook een aspect van competitie en van rituelen en regels. Dus schaken voldoet zeker aan en aantal van de vereisten van sport, maar de fysieke activiteit is gering. Je kunt er rustig een sigaar bij opsteken.

Boksen
Veel mensen zullen zeggen dat boksen geen sport is. Ik ben het niet met ze eens. Boksen is wel degelijk een sport, maar het is geen spelletje (zoals voetbal). Bij zaterdagochtendvoetbal kun je zeggen 'Kom op jongens het is maar een spelletje,' dat is bij boksen nooit zo. Maar het is zeker een intensieve fysieke activiteit. Maar ook een van de weinige sporten waarbij de tegenstanders elkaar fysiek willen beschadigen. Dat wil echter nog niet zeggen dat het ook de gevaarlijkste sport is. Gevaarlijkers zijn motorracen, football, bergbeklimmen en bijvoorbeeld parachutespringen.

Jagen
Dat is een lastige omdat veel meer mensen zich keren tegen de jacht. Maar tegenstander van jagen zijn wil nog niet zeggen dat je jacht niet als sport kunt omschrijven. Bij jacht gelden ook fysieke activiteit, regels en rituelen en het is een vrijetijdsbesteding. Dus jagen is zeker geen twijfelgeval. Jagen is een sport. Jagen is eerder een sport dan joggen, zou ik zo zeggen. Zeker als je kijkt naar de voorwaarden:   

Bij sport moet er volgens mij sprake zijn van meerdere van de volgende aspecten: fysieke activiteit, competitie, recreatie, regels, rituelen en (vooruit) ook denken.