vrijdag 11 maart 2016

Boek en Bal

Nooit geweest op het Boekenbal ondanks een belofte van een van de vele uitgevers die mijn werk hebben uitgegeven. Elk boek een nieuwe uitgever is toch het minste wat je kunt bereiken. Eens even kijken: Zwijsen, Prometheus, Arbeiderspers, Nieuw Amsterdam, Todd, Meulenhoff .... 

Ik ging wel naar borrels, ooit. Dat waren kleine boekenballen. Bij Het Proletenhuis (Prometheus) zat Connie Palmen altijd in het centrum. Als ik aan Palmen denk, ruik ik nog steeds Chanel 5, sigaretten en alcohol. Van Dis en Zwagerman mochten ook altijd erbij zijn. De gesprekken gingen ongeveer zo: 'Heb je mijn artikel in de Haagse Post twee weken geleden gelezen?' En dat luid, zodat iedereen het moest horen. Een soort van tennisborrel, maar dan met intellectuelen in plaats van corpsstudenten. 

Bij AP ging het gelukkig wat gemoedelijker. Dat was ook een feest van het zoveeljarig bestaan. Maarten 't Hart hield een verhaal over zijn entree in de literaire wereld en snelde toen weer met de taxi terug naar zijn warme bedje in Warmond. Het was al negen uur geweest. En er was daarna een bandje en een dansje. Maar vrijwel niemand danste. De Arbeiderspers is de uitgever van de mindere goden, zoals ik. 

Bij Todd hadden we een heerlijk etentje nadat mijn boek De blokjeslegger van Turijn was verschenen. Jammergenoeg werd een van de aanwezige sportjournalisten zo zat als een aap. 

Ik heb een paar keer een boekpresentatie gedaan. Voor mijn schaatsbundels was er nooit iemand van uitgeverij Prometheus bij. Heel vreemd. Maarten 't Hart heeft bij een van de presentaties een verhaal voorgelezen. Dat was erg aardig van hem. Hij gaat vast niet naar het boekenbal, omdat het begint als hij naar bed gaat. Het Boekenbal is trouwens een BN'ers-bal geworden.