donderdag 28 september 2017

Verdrongen incest, Griet op de Beeck. Onzin!

Laat ik beginnen te zeggen dat sexueel misbruik van kinderen schandelijk is en veel te veel voorkomt. Het laat diepe sporen na. Maar ik vraag me wel af of je het zo kunt verdringen dat er geen enkele herinnering meer is. Alsof je het in een kast kunt stoppen, de sleutel kunt weggooien, maar dat er voortdurend door de kieren allerlei zaken doorlekken. 

Waarom twijfel ik daaraan? Omdat kinderen die in de hel van Auschwitz hebben gezeten dat zich altijd kunnen herinneren ook al zwijgen ze erover omdat praten te veel pijn doet. Bovendien is verdrongen incest die naar boven kwam in therapeutische sessies nooit aangetoond. Het wordt je aangepraat door een therapeut die de theorie zelf fascinerend vindt. 

Ik twijfel overigens geen seconde aan de ernst van de psychische problemen van Op de Beeck. En het is voor haar welzijn ook goed dat ze er een oorzaak voor heeft gevonden. Maar van verdringing geloof ik geen zak.