donderdag 27 december 2018

Mag ik dan bij jou? Mislukte tekst

Als de oorlog komt
En jij moet schuilen
Kom dan maar bij mij

Deze altruïstische versie maakt in één klap duidelijk wat er mis is met het lied van Claudia de Breij. Hij is selfcentered. Het is geen aanbod maar een vraag. Het zou haar gesierd hebben als ze onderdak zou aanbieden in plaats van vragen

Nu zul je zeggen ‘maar ze zingt ook, dan mag jij bij mij’. Maar daar is wel een voorwaarde aan verbonden namelijk: ‘want als ik bij jou mag, mag jij altijd bij mij’. Dat is een kinderlijke moraal. De moraal van de wederkerigheid, ‘voor wat hoort kennelijk wat’. This fot that zeggen de Britten. Je mag bij mij onder de voorwaarde dat ik bij jou mag.

De oppervlakkige luisteraar denkt alleen ‘oorlog, onderdak, Anne Frank’. De tranen stromen, kippenvel. Over generositeit. Maar daar gaat het lied dus niet over, het gaat over angst en zelfbehoud.