maandag 31 augustus 2020

Alma Mahler en Alma Rosé

Ik werk aan een dubbelbiografie over Alma Mahler en haar nichtje Alma Rosé. Nee nog geen uitgever maar misschien die ik het on demand. Alma Rosé is vernoemd naar haar tante de vrouw van Gustav Mahler. Alma Rosé belandde in Birkenau en gaf leiding aan het vrouwenorkestje dat het moreel van de gevangenen hoog moest houden. Ze deed dit met zoveel angst en overgave dat het zelfs een kwalitatief goed orkestje werd dat ook voor de nazi’s zelf ging spelen.
Ik ben nog op zoek naar de vorm. Ik moet mezelf eruit halen, mijn oordeel opschorten. Maar vrijwel alle schrijvers hebben hun mening klaar gehad over het narcisme van Alma Mahler. Ik zou dat beeld toch wat willen bijstellen. Het verhaal zelf moet zijn werk gaan doen.

Dit is het mannenorkestje in Mauthausen