woensdag 16 september 2020

Thora: de wet van Mozes

Stel je zwerft al veertig jaar in de woestijn. En dan vertelt God wat wel en niet meer mag. 613 geboden samen de wet of de Tora genoemd. Waarvan één mitswa me direct opviel: maak een hek rond je dakterras. Het is de enige Joodse wet die betrekking heeft op je huis. Ik zou zeggen geef me eerst maar eens een huis dan beloof ik dat ik een hek maak op het dak.

Uit belangstelling heb ik alle 613 wetten doorgenomen. Toen ik in Leiden woonde had ik een dakterras. Er zat een muurtje omheen. Farizeeërs zouden zeggen vervang dat muurtje door een hek. Want zo staat het geschreven.

Koning David had een dakterras. Er staat geschreven dat hij op een avond vanaf zijn dakterras op een ander dak de mooie Batseba zag die in bad ging. Hij nodigde haar uit stuurde haar man naar het front en huwde haar na de dood van haar man. Allemaal niet fraai. God had moet zeggen ‘zet geen bad op je dakterras.’ Hij had het kunnen weten!