donderdag 15 oktober 2020

Ik word Samaritaan

Samaritaan


Ik dacht weet je wat ‘ik word Samaritaan’ niet per se barmhartig hoor, dat zijn christenen ook zelden. Ik vond het wel apart. Maar ja er is hier geen Samaritaanse synagoge. En Nabloes trekt me niet echt. 

Samaritanen beschouwen zich als de echte ‘joden’. Jezus had er wel sympathie voor, ook al was zijn gelijkenis van de barmhartige Samaritaan provocatief. Joden zijn niet zo dol op deze gelijkenis. Alsof Joden iedereen maar langs de weg laten liggen. Dat deden de Duitsers. 

De gelijkenissen van Jezus lijken op morele dilemma’s. Keer op keer maakte Jezus duidelijk dat de ene wet belangrijker was om na te leven dan de andere. Dat is het wezen van moreel besef. Dat maakt Jezus voor mij interessant. Zijn manier van moreel redeneren. Als we de heiligheid weglaten blijft er een interessante man

over. Iemand die steeds zei ‘we hebben 613 wetten, maar weeg ze tegen elkaar af.’

Inhoudelijk heeft hij geen wet veroordeeld. Dat is jammer, want er zitten een paar verschrikkelijke bij. Maar dan hadden de Joden hem gestenigd en hadden de  christenen nu een steen boven de deur.