vrijdag 4 juni 2021

Wat is een man? Wat is een vrouw?

 Ik heb me die vraag regelmatig gesteld voor mijn boek over Foekje Dillema. Mensen zeiden tegen me: als een atleet de broek laat zakken, weet je het. Maar zo eenvoudig is het niet. Er zit ook iets van binnen.

Maar idd het gaat mensen vaak om de uiterlijke geslachtskenmerken. Dat is ook zo bij transgenders. Maar van binnen of van buiten rammelt deze visie. Gaat het dan om eierstokken en testikels? Als ze bij kanker worden uitgenomen, verandert het geslacht niet. Maar als ze bij transpersonen worden uitgenomen verandert het geslacht wel. 

Ooit zei de geneticus chromosomen XX is vrouw, XY is man. Dan zou je A: niet van geslacht kunnen veranderen en B: wat is iemand die zowel XX als XY heeft (zoals Foekje Dillema). Je genetische code blijft altijd gelijk. 

De endocrinoloog zegt dat over het algemeen mannen een veel hogere testosteronspiegel hebben. Maar ook daar zijn uitzonderingen op. Er zijn gewichtsheffers met een zeer lage T. 

Ik weet het antwoord op de vraag dus niet. Ik zou je niet kunnen vertellen wat een man is of wie een vrouw is. En het lijkt zo eenvoudig. 

Het gaat er om wat je er zelf van vindt en wat anderen er van vinden. Als je anderen ervan kunt overtuigen dat je een man of vrouw bent, dan ben je een heel eind.  

Non-binaire mensen hebben al het gelijk van de wereld. Zij hoeven niks. Zij zijn wie ze op dat moment zijn.