donderdag 26 september 2024

Wieler Museum

 In Hoogerheide - vraag me niet waar dat ligt - staat een wielermuseum op de rol. Want als Rembrandt een Museum heeft, verdient Jan Janssen dat ook. Ik dacht even dat er Pierre Jansen bedoeld was, maar evengoed staat dit als een huis. Dat is te zeggen zou iemand over 400 jaar nog weten wie Jan Janssen was. Bij Rembrandt twijfel ik daar niet aan. Die heeft nu al 400 jaar overleefd. 

Voor wie nu al niet weet wie Jan Janssen was: hij reed op de fiets door Frankrijk en kwam een paar seconden eerder binnen dan nummer twee. Daarna werd hij fietsenmaker. 

Rembrandt heeft nooit gefietst of gevoetbald. Maar hij staat wel samen met Jan Janssen op eenzame hoogte in de cultuurgeschiedenis. 

Nu krijgt Jan een museum. Met wat? Shirtjes? Fietsen? Video? De geur van zweet? Ik kan niet wachten. Eind 2025 is het zover , dan ga ik opzoeken waar Hoogerheide ligt.