maandag 8 september 2014

Grote zorgen

De inwoners van de grensstreek maken zich grote zorgen. Dat zegt althans de nieuwslezeres in het Radio 1-journaal. Waarover gaan die grote zorgen? Over het tolvignet dat de Duitsers gaan invoeren. Grote zorgen! Grote woorden.

Ik zie ze al aan de keukentafel zitten, met het hoofd moedeloos in de handen. Hoe moet ik nu de hypotheek aflossen? Kan ik mijn kinderen nog wel naar kamp laten gaan? Ze melden zich in groten getale bij de huisarts: "Dokter, ik maak me grote zorgen!" Het tolvignet! De dokter begrijpt de grote zorgen, hij woont ook in de grensstreek. Hij schrijft pillen voor die ten laste komen van het eigen risico. De zorgen stapelen zich op in de grensstreek. Er zijn jonge stellen die het eerste kind uitstellen om nog wat te sparen. Huisvaders zitten 's avonds druk te rekenen hoeveel kilometers ze meer moeten gaan rijden om nog goedkoop te kunnen tanken. Misschien moeten ze voor 2016 toch maar de Range Rover inruilen voor iets kleiners. Ik heb met ze te doen hoor.