vrijdag 10 oktober 2014

Aloysius College gaat sluiten

Het Aloysius College, beter bekend als het AC in Den Haag gaat sluiten. Dit is het laatste jaar van een Haags katholiek instituut. Althans dat was het tot in de jaren 90. Toen ging het 'mis'.

Rola Hulsbergen een rector met een overdreven gevoel voor naastenliefde vond dat de school plaats moest bieden aan moslimkinderen. Toen hadden we immers nog dezelfde God (hoewel de katholieken wel in hun maag zaten met die 72 maagden, hoorde Maria daar ook bij). Mohammed kwam niet naar de berg, dus ging de berg naar Mohammed. Met bussen werden de kinderen uit de oude wijken naar school gebracht en gehaald. Dat was al direct de doodsteek voor het gymnasium, dat vanaf die tijd één soms twee leerlingen telde. Overigens konden deze moslimleerlingen ook terecht op scholen in hun omgeving. Het AC werd zwart en dan stuurt niemand nog zijn kind naar zo'n school. Veel oud-leerlingen zijn geschokt en boos over deze gang van zaken.

Het AC was, toen ik er zat, een zogenoemde Jezuïetenschool: opgericht door deze orde die de opdracht had kennis en vaardigheden te delen. De leerkrachten waren allemaal paters met een dubbele opleiding, twee masters zeg maar: theologie en hun vakgebied op de school. Jezuïeten stonden bekend als intellectueel en kritisch. Ook ten aanzien van de bijbel. Van hen leerde ik dat Maria geen maagd kon zijn geweest (hoorde ze dus ook niet bij die 72, pffff).

Ik heb vijf jaar doorgebracht op het AC, waarvan ik de eerste drie jaar het prettigst vond. Het was de oude HBS, ik zat in de laatste HBS-klas uit de geschiedenis en toen kon je nog op je 17e naar de universiteit zonder een klas over te slaan. Zoals je ziet sta ik op de foto uit 1968. Bart Chabot staat er ook op.