zaterdag 9 mei 2015

Lot

Ik heb Lot gelezen van mijn vroegere vriend Chretien Breukers. Lot is een bildungsroman maar dan over een man van 49. Het is een goed boek, goed geschreven. 

In het boek wint een schrijver in spe een prijs in de loterij van vele miljoenen. Hij koopt een boerderij, laat af en toe hoeren invliegen en gaat op stap met een vriend. Hij leert dat niets in het leven ertoe doet of alles juist wel. Zijn lot is schrijver te zijn en dat is wat hij ten slotte ook gaat doen. 

Ik kan me alleen niet losmaken van de persoon van de schrijver, hoewel het beslist geen autobiografie is, ook al heet de hoofdpersoon naar de schrijver. Chretien zit vol boevenstreken, en laat alles en iedereen zonder enige vorm van wroeging vallen. Hij heeft geen last van een geweten. 

Onlangs is hij weggehaald uit Wikipedia nadat ik ontdekte dat hij zijn eigen tekst had geschreven. De redactie verwijderde Breukers hoewel ik vond dat hij er een plek verdiende. Ik had een kort alternatief geschreven, maar ook dat is weg. Met het boek Lot hoort Breukers ondanks al zijn malversaties in de literaire wereld thuis in Wikipedia. Ook al zijn er dichters en drukkers die zijn bloed wel kunnen drinken.