dinsdag 28 juli 2015

Joodse Spelen: Maccabiade

Er zijn spelen voor homoseksuelen, gehandicapten verstandelijk of lichamelijk, er is katholiek honkbal, gereformeerd korfbal dus waarom geen Olympiade voor Joden? Misschien zijn er ook wel spelen voor methodisten en jehovagetuigen. Ooit waren er spelen voor arbeiders en communisten. Er zijn zelfs Olympische Spelen voor vrouwen! Ik bedoel maar. Als je een lesbische joodse vrouw bent kun je op drie spelen uitkomen. Dat wordt bijkans een dagtaak. Ik geloof niet dat er spelen zijn voor gehandicapte lesbiennes. Dan blijf je helemaal bezig. 

Uiteindelijk zijn al die spelen een grote huwelijksmarkt, een voortplantingsfeest. Daarom doen de vrouwen altijd gelijktijdig met de mannen mee. En als je wilt dat jouw Jacov trouwt met Rebecca, dan heb je ook Joodse Spelen nodig. Daar komen immers de Joden met de beste genen bijeen. Dan trouwt snelle Jacov met lenige Rebecca. En dit jaar zijn deze Maccabi Games in Berlijn. Ik geloof dat ze om de vier jaar een stad aandoen met een antisemitisch verleden. Vier jaar geleden was het Wenen.

Maar ja op de keper beschouwd, vind ik Joods hoogspringen net zo belachelijk als gereformeerd vrijgemaakt handbal. Ze zullen Gods zegen wel krijgen. Die van mij niet.