zondag 24 januari 2016

Consensus in het RMO

Ik was in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. De zalen zijn opnieuw ingericht en dat is prachtig geworden. Een klein nadeel is dat de verklarende bordjes nu tegen de achterwand van de vitrinekasten zijn geplakt, maar de lettergrootte is er niet op aangepast. Ik kon het niet lezen en dus ben ik maar gaan luisteren.

Het waren vooral de vaders die hun kinderen uitleg wilden geven.
"Weet je wat dit is?" Vroeg een vader. "Saai," zei de jongen.
Bij de oude Grieken was een vader door één knie gezakt en hield zijn achillespees vast. Dan zijn we nu dus bij Achilles aanbelandt. Dacht ik.
Bij de laatste objecten van de Griekse afdeling zei een vader: "Zullen we nu naar de Romeinen gaan? Hebben we daar consensus over met zijn vijven?" Het klonk zo dwingend dat zijn vrouw en kinderen gedwee achter hem aan sukkelden.
Op de gang zei een moeder "Pappa" tegen haar man. Ik vroeg me af of er geen sterilisatieprogramma bestond voor dit soort echtgenoten.