maandag 1 april 2019

Is deze stoel wel van Ko Verzuu?

Op 31 maart werd bij Botterweg deze oranje hoekstoel geveild. Volgens de beschrijving zou deze stoel een ontwerp zijn van Ko Verzuu gemaakt door ado (arbeid door onvolwaardigen). Nu wil ik Botterweg nergens van betichten, zij volgen terecht de museale collectie van het CODA Museum, maar ik ben wel gaan twijfelen. Deze stoel is met twee andere stoelen namelijk van Kabouter Speelgoed een gedeponeerd handelsmerk.

Het merkenbureau heeft helaas geen gegevens uit deze tijd. Ik ben daarom eens in oude kranten gaan zoeken. Je komt er inderdaad beschrijvingen en advertenties tegen van het merk Kabouter Speelgoed.  Meubels, kinderwagen, sulky’s .... in de jaren 1925 - 1928. Er is zelfs een advertentie die onderscheid maakt tussen ado speelgoed en kabouter speelgoed.

Verzuu was zeker niet de enige modernistische ontwerper in die tijd. Jos van der Horst bijvoorbeeld maakte voor HOZA speelgoedmeubeltjes. Deze werkplaats heeft een jaar of 8 bestaan in Zaandam. Ik heb een kleine collectie van HOZA en je zou zweren dat het ado is. Maar het heeft wel degelijk een brandmerk HOZA. De Nederlands-Hongaarse kunstenaar Vilmos Huszar heeft ook modernistisch speelgoed ontworpen. Ik heb een blokkenwagentje van Huszar. En vergeet het Bauhaus niet ook daar werd midmodern speelgoed gemaakt. Bijvoorbeeld de gekleurde stapelblokken van Alma Siedhoff, die Verzuu na de oorlog ook maakte,

Kortom, ik ben er van overtuigd dat Kabouter Speelgoed een eigen ontwerper en werkplaats had in de jaren 20. Deze stoel is naar mijn mening niet van Verzuu en zeker niet van ado.