vrijdag 28 april 2023

Humor in Islam

 Daar kunnen we kort over zijn. Is er niet en zo zijn moslims nog eeuwen verwijderd van het paradijs. 

Ik zag op facebook een filmpje over een voorstelling die ik dacht ra ra ramadan heet. Humor door bekende allochtone Nederlanders zoals Raymann. Onder het bericht volgde een lange stoet van verontwaardigde mohammedanen. Lachen met de heilige maand Ramadan dat was het summum van respectloosheid. Maar er was niks beledigends aan. 

Leven zonder humor. Het kan:Duitsers doen het al eeuwen maar we weten wat daar van komt. Interessant is wel dat Nederlanders zelden grappen maken over Hitler, terwijl de Britten dat wel goed kunnen. Maar goed Engeland was niet bezet in de 2 grote oorlog. Dat scheelt denk ik.

Als we De naam van de Roos mogen geloven was humor in de Middeleeuwen ook een probleem voor de kerk. Het verhaal draait om een boek over humor. Dat moet verborgen blijven. 

Katholieken kennen nu wel een lange traditie van grappen om het geloof, denk aan Fons Jansen. Ik denk dat Joden zolang de torah bestaat humor gebruiken. Al weet ik dat niet zeker. Was het niet David die zei ga eens gebak halen, we leven niet bij brood alleen.