dinsdag 3 oktober 2023

Correctief referendum

 Dat is echt het domste plan dat je kunt voorstellen. Volgens mij zijn vooral kleine partijen die nooit meeregeren voorstander zoals de SP. Kunnen ze alsnog hun zin krijgen bij het volk. Het volk kan een wet wegstemmen. 

Brexit kwam tot stand na een correctief referendum. En nu hebben de Britten spijt. Vooral de armoede loopt nu hoog op in het VK. Bij de mensen dus die voor stemden. Die dachten dat alles beter zou worden. Zelfs notoire voorstanders geven toe dat Brexit is mislukt. 

Want wat is het probleem van zo’n referendum? Een bijzonder ingewikkelde zaak wordt teruggebracht tot ja of nee. Je gaat mij niet wijsmaken dat de burgers alle finesses van de zaak kennen. En dat is nou net de taak van een volksvertegenwoordiger: die doet dat voor jou. 

Daarom heb ik me één ding voorgenomen: ik stem in november niet op een partij die voor een correctief referendum is.