vrijdag 10 juli 2015

Rechts opstappen op een fiets

Ik heb me nogal eens bemoeid met de vraag waarom we tegen de wijzers van de klok inrijden op de ijsbaan. Ik kwam uiteindelijk vooral uit op het punt dat het voor ons de meest natuurlijke beweging is. Kinderen rennen op het speelplein 9 van de 10 keer ook bochten tegen de wijzers van de klok in. Er is meer over te zeggen, maar dat is niet zo relevant nu.
Vandaag kwam ik uit bij opstappen op de fiets. Ook die beweging komt overeen met het schaatsen in de bocht: we steunen op het linkerbeen terwijl we rechts over het zadel slingeren (bij het schaatsen rechts over links stappen). De standaard zit dus altijd links op een fiets, anders moet je eerst je standaard inklappen en dan om je fiets heenlopen. Da's niet handig.
De meeste mensen zijn rechtsbenig, ook veel linkshandige mensen zijn rechtsbenig. Je ziet wellicht daarom niet zoveel mensen via rechts opstappen. Ik zou zeggen probeer het eens om rechts op te stappen op een fiets met een stang. Het is minder makkelijk dan je denkt. Niet vanuit stilstand maar vanuit een steppende inzet. Succes!