zondag 6 september 2015

Zien

Mijn zwager zei eens tegen mijn broer, toen ze samen in de tuin stonden: "Ik heb nog nooit een ekster gezien." Ik ben geen filosoof, dus ik kon het moeilijk filosofisch duiden. Maar het leek me een uitdaging voor de filosofie. Mijn zwager die is geboren en getogen in Den Haag heeft in zijn leven immer tientallen eksters gezien. Maar heb je ze gezien als je ze niet herkent? Stel dat je een ekster aanziet voor soort kraai, zie je dan wel een ekster als je er een tegenkomt? Ja puur mechanisch zie je een ekster, maar je gedachten zeggen 'kraai' en 'wat zou ik graag een keer een echte ekster willen zien.' Als zien waarnemen plus benoemen is, dat heeft mijn zwager nog nooit een ekster gezien. 

Heytze roept in zijn column een soortgelijke vraag op. Hebben de oorspronkelijke inwoners van Amerika wel de schepen van Columbus gezien, als ze nog nooit een schip heb gezien?