maandag 30 september 2019

Van Liempt en de violist van Auschwitz

Ad van Liempt schrijft in zijn dissertatie over Lex van Weren, violist van Auschwitz. Hij zal ‘t weten want Van Liempt is nauw betrokken geweest bij herinneringscentrum Kamp Westerbork. Van Weren schonk na de oorlog immers zijn ‘Auschwitz viool’ aan dat museum. Of zat het toch anders?

Even wikipedia erbij
Bijna even bekend als musicus is Lex van Weren thans vanwege zijn rol als trompettist in het vernietigingskamp Auschwitz. Na jarenlang zwijgen haalde Dick Walda hem in 1980 over om zijn ongelofelijke geschiedenis als gevangene nummer 163848 te vertellen. In mei 1989 schonk Lex van Weren zijn vanuit Auschwitz meegebrachte kornet aan het Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Het was onderzoeksjournalist Bart Droog al opgevallen. Van Weren staat bekend als ‘de trompettist van Auschwitz’. Hij speelde geen viool.  Hoe kan van Liempt zo’n domme fout maken? Was hij even in de war met de Titanic en het befaamde vioolkwartet dat bleef doorspelen na de botsing op de ijsberg? Is het dementie? Is het ‘t vooroordeel dat Joden zo mooi viool spelen? Het is raar.

En waarom heeft de bureauredactie van uitgeverij Balans niet gecheckt of Van Weren wel viool speelde? Maakt het wat uit! Ja! Je zegt toch ook niet dat Van Basten een uitstekende schaatser was! In die orde van domheid zit het.