dinsdag 15 oktober 2024

Polio

 Een vriend had polio als kind. Streng gelovige ouders. Zijn hele leven geleefd met hulpmiddelen. Afstand genomen van zijn ouders. 

Een man waar ik wel eens een praatje mee maak, ziet eruit als een Amerikaanse filmster. Lang haar baardje. Hij heeft drie kleine kinderen. Tot mijn verbazing vertelt hij me dat ze niet zijn ingeënt. Hij vertrouwt op de heer. Ik weet dat het niet zoveel zin heeft er tegenin te gaan. Ik probeer: “van mazelen kunnen ze volledig doof worden.” Het landt niet. Ik weet het: 1 op de 10 Amerikanen gelooft dat de wereld plat is. Ze hebben zich volledig ingegraven in hun waanbeeld van de grote leugen van NASA. Er was nooit iemand op de maan. De complottheorieën breiden zich razendsnel uit. Het is een ziekte waartegen niemand ingeënt kan worden.