vrijdag 10 mei 2019

IAAF verweert zich met geheim onderzoek

De IAAF heeft zich in haar oordeel niet beperkt tot het al besproken onderzoek van Bermon. Dit onderzoek is door meerdere wetenschappers met de grond gelijk gemaakt. De IAAF zegt nu op de site dat er ook een vertrouwelijk onderzoek is gedaan naar verval in tijden bij atleten die hun testosteron omlaag brachten. Vanwege de privacy publiceert de federatie deze gegevens niet. Wetenschap moet echter publiek toegankelijk zijn, dat is een basisvoorwaarde.

Ik vind ten eerste dat je zo’n onderzoek door een onafhankelijke commissie moet laten testen. Dat  kan anoniem. Verder zou ik graag willen weten hoe andere factoren constant zijn gehouden in dat onderzoek en of het om voldoende personen gaat. Een verval in tijden wil nog niet zeggen dat je dit aan verminderd testosteron kunt toeschrijven. Als ik kijk naar de gevolgen voor Semenya dan zie ik dat ze in de tijd dat ze onder behandeling was last had van depressieve klachten. Met haar studie is gestopt. Wellicht andere medicatie tegen stemminhswisselingen gebruikte. Kortom ik ben nog lang niet overtuigd. Cijfertjes zeggen nog niet zoveel. Dit is gecompliceerd.